publicatie de informatie si atitudine

Se trimit facturi cu somatii de plata unor institutii publice fara nici un fel de contract prealabil

08/01/2008 22:30

Cu ceva vreme in urma, am trimis solicitari de colaborare (bazate pe schimbul de informatii, respectiv primirea unor comunicate de presa unor primarii si consilii judetene din tara. In naivitatea mea, nu am facut nici un fel de alte precizari legate de nimic in afara de prezentarea revistei “Opinii cetatenesti” (nici nu mi-ar fi trecut, de altfel, prin cap altceva), intrucat lucrurile mi se pareau de la sine intelese. Nu aveam de unde cunoaste cu ce indeleticiri mai putin deontologice, ba chiar penale, se ocupa unii “colegi” de-ai mei. Nu stim inca daca din presa centrala sau locala (respectivele institutii proveneau din zone diferite ale tarii – Moldova si Muntenia, ceea ce ne facem sa credem ca este o practica a unor asa-zise “ziare” centrale), insa promitem o ancheta, fiindca sunt chestiuni care conduc la lipsa de incredere (si pe buna dreptate) fata de publicatiile de orice tip si impiedica transparenta institutiilor publice. Am fost abordata de mai multe birouri de presa ale unor consilii judetene (noroc macar ca m-au sunat si m-au intrebat) in legatura cu o chestiune care nu mi s-a parut a fi numai surprinzatoare, ci de-a dreptul revoltatoare si anume daca si eu solicit bani pentru publicarea unor comunicate de presa. La vadita mea mirare, respectivii reprezentanti ai birourilor de presa din administratia publica locala mi-au explicat ca au mai primit astfel de solicitari si ca, in urma publicarii unor comunicate de presa, s-au trezit cu niste facturi uriase. Foarte interesant mai ales in situatia in care fie ca este vorba despre un consiliu judetean, fie ca este vorba despre o primarie, avem de-a face cu bani publici. Iar institutiile publice nu au de ce sa-si faca imagine in presa, ci sa informeze presa, deoarece nu sunt companii care sa lanseze noi produse, nici partide politice care sa adune electorat, ci institutii in slujba cetateanului. Dincolo de aspectul deontologic deosebit de clar: administratia publica nu are de ce sa scoata din buzunar bani pentru publicatii, mai intervine si unul penal: factura trimisa fara nici o acoperire, in temeiul niciunui contract. Ancheta este inclusiv de domeniul Politiei (astfel de practici nu sunt legale nici daca ar fi vorba despre companii interesate sa-si promoveze oferta daca nu a existat un contract de publicitate prealabil, cu atat mai mult in cazul unor institutii publice) si fac un apel pe aceasta cale ca toate primariile si toate consiliile judetene care doresc sa faca publice numele respectivelor societati de presa care se ocupa cu asa ceva sa ia legatura cu noi. Suntem parte interesata, deoarece prin neincrederea creata de respectivii infractori ni s-a adus prejudiciul unei informari corecte a opiniei publice. Cand spuneam ca presa a ajuns in Romania o rusine, cu certitudine nu greseam si nu greseam nici cand afirmam un lucru evident, de altfel, ca din cauza contractelor de publicitate si intereselor financiare presa numai independenta si “cu constiinta curata” nu poate fi. Asa cum se bat cu pumnii in piept o serie de “jurnalisti”, de altfel, ca ar fi, cu adevarat “liberi” si ar scrie o serie de aberatii in comenarii sau anchete numai asa, in virtutea “dreptatii absolute”. Dar sa se mearga pana acolo incat sa aud cazuri de genul celor prezentate mai sus nu banuiam, insa, in naivitatea mea, ca se intampla. Ceea ce inseamna ca am fost prea “blanda” pana acum in a duce o politica de presa anti-presa. Si nu se va mai repeta dupa cele auzite.

Si daca tot suntem la capitolul bani, vreau sa fac cateva precizari deosebit de importante pentru publicatia noastra:

  1. Nu luam bani de la institutiile publice pentru ca e ilegal.
  2. Nu luam bani de la partidele politice pentru ca e imoral.

Nici macar sa ne roage.

 

Mirela Predan

Contact

Mirela Predan

mirela.predan@yahoo.com

str. Razoare, nr3, blPR2, Ghermanesti, Snagov, Romania

0766.624.598, 0727.973.146

Search site